Dr. Konstanze N’Guessan

Illustration

Thematische Schwerpunkte
Ethnologie des Staates, Nationalismus, Kulturtheorie, Praxistheorie, Erinnerung, Nationalfeiern, Geschichtsschreibung, Parenting, Performativität

Regionale Schwerpunkte
Côte d’Ivoire, Ghana

Gleichstellungsbeauftragte des FB 07

 

Neu erschienen: Histories of Independence in Côte d’Ivoire. An Ethnography of the Past

Histories of Independence in Côte d’Ivoire. An Ethnography of the Past. Leiden: Brill (2020).

Histories of Independence in Côte d’Ivoire: an Ethnography of the Past, deals with memory work in Côte d’Ivoire and bridges an ethnographic approach with the insights of newer theoretical approaches in historiography. Adopting a long-term perspective from the late 1950s to the present, I attempt to disentangle the condensation of meanings of the lieu de mémoire “Ivorian independence” and explore how different practices of recalling the past complement and/or contradict each other. Histories of independence in Côte d’Ivoire looks at national-day celebrations, academic historiography, oral tradition and memory politics in order to understand how (political) actors mobilize the past in order to produce pleasant presents and futures.

Laufendes Forschungsprojekt

Doing being parent - Elternschaft in Côte d’Ivoire als performative Praxis

Was ist ein guter Elter? Was kennzeichnet ein glückliches Kinderleben? Welche Verantwortungen haben Eltern und an wen richten sie sich in Krisensituationen? Ob für Anhänger von pfingstkirchlichen Gemeinden und muslimischen Reformbewegungen oder für aufstrebende Mittelklasse- und Bildungsbürger-Familien, Kinderhaben und Elternsein scheint eine wichtige Rolle bei der performativen Herstellung von Zugehörigkeit zu spielen. Elternschaft, so die Arbeitshypothese des Projekts, ist weder universell noch kulturell determiniert, sondern ein kontingentes Bündel von Praktiken, die sich ethnographisch erforschen lassen.  ...

Abgeschlossenes Forschungsprojekt

Die Aufführung der Nation und der Umgang mit subnationalen Differenzen in afrikanischen Nationalfeiern
Teilprojekt im Rahmen der DFG Forschergruppe 1939 Un/doing Differences. Praktiken der Humandifferenzierung an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz.   ...